Tekoäly voi olla ennakkoluuloinen ja jopa rasistinen, koska algoritmit toimivat siltä pohjalta, miten ne ohjelmoidaan.
Koodari Timnit Gebru esimerkiksi osoitti vuonna 2018, kuinka automaattinen kasvojentunnistus tunnistaa paremmin valkoiset miehen kasvot kuin naisten kasvot tai ei-valkoiset kasvot.
Hän sai viime vuonna potkut Googlelta, kun hän oli kirjoittanut artikkelin, jossa pohdittiin tekoälyn ennakkoluuloja ja puolueettomuutta.
Meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoluuloja. Kun niitä on myös koodareilla ja tekoälyn eettisyyden suunnittelijoilla, niitä voi lipsahdella mukaan tekoälyyn. Jos tekoäly esimerkiksi ratkoisi rikoksia, olisiko se yhtä ennakkoluuloinen kuin ihminen? Luultavasti, jos ihmiset ovat sen koodanneet.
Kun algoritmi arvioi, mikä on sopivaa sisältöä sosiaalisessa mediassa, taustalla jylläävät alustan kotimaan arvot. Suomalaisia huvitti vuonna 2014, kun Jörn Donnerin takapuoli mökkilaiturilla oli Facebookille liikaa. ”En gammal mans rumpa” eli vanhan miehen takapuoli, päivitteli Donnerin puoliso Bitte Westerlund tuolloin. Yhdysvaltalaisten alastomuuskäsitykset kuitenkin päätyivät voitolla, ja Jörkan pakarat jäivät sensuuriin.
* * *
Tutkijat Mary Carman ja Benjamin Rosman eteläafrikkalaisesta Witwatersrandin yliopistosta peräänkuuluttavat, että esimerkiksi afrikkalaisia ihmisiä pitäisi ottaa mukaan jo siinä vaiheessa, kun mietitään, millaista etiikkaa tekoälyn pitäisi noudattaa.
Koneoppiminen ja tekoälyn tutkimus ovat heidän mukaansa kasvussa Afrikan maissa, mutta hyvin vähän afrikkalaisten äänet kuuluvat, kun pohditaan koneiden etiikkaa.
Eettiset periaatteet eivät nimittäin ole universaaleja, vaan riippuvat kulttuureista. Carman ja Rosman muistuttavat, että yksi periaate tekoälyn etiikassa on ollut yksilön autonomia, mikä on herättänyt myös kritiikkiä.
Tutkija Kevin Behrens muistutti jo 2017, että autonomia on varsin individualistinen käsite, eikä se ota riittävästi huomioon monissa Afrikan maissa tärkeää yhteisöä ja yhteisöllisyyden arvoja.
Tällaisia keskusteluja ei Carmanin ja Rosmanin mukaan käydä, kun tekoälyn etiikkaa pohditaan.
* * *
Jos tekoälyn kehittämiseen ja sen etiikan miettimiseen osallistuisi nykyistä moninaisempi joukko ihmisiä, se vastaisi paremmin arvojen moninaisuutta maailmassa.
Inklusiivisuus eli ihmisten tietoinen mukaan ottaminen vaatii aina työtä, mutta mahdollisuuksia sille on. Afrikan maissa on paljon startup-pöhinää ja myös koneoppimisen hankkeita.
Suuria tekijöitä skenessä ovat Etelä-Afrikka, Kenia ja Nigeria, ja uusimpana on nousemassa Egypti.
Netin moniarvoisuus ja kansainvälisyys voisi olla raikastakin. Luulen, että eteläafrikkalaiset ainakin olisivat antaneet Jörn Donnerin takapuolen pysyä linjoilla.
Kuva: Pixabay