Vammaiset lapset kouluun

Kuinka oppia koulussa, jos taulun kirjoitusta ei näe? Entä jos opettajan opetusta ei kuule? Vuonna 2015 Etiopiassa jo yli 95 prosenttia lapsista aloitti ensimmäisen luokan, mutta vammaisista lapsista arviolta vain neljä prosenttia kävi koulua. Koulunkäyntiä estävät vanhempien väärät käsitykset vammaisten oppimiskyvystä sekä se, etteivät koulut ja opettajat huomioi vammaisia opetuksessa ja kouluun pääsyssä. Suomen tuella inklusiivisesta eli kaikille sopivasta koulutuksesta on tullut osa Etiopian koulujärjestelmää. Uudistus vaikuttaa yli 30 000 koulun opetussuunnitteluun.

Etiopiassa vammaistyötä tekevät monet suomalaisjärjestöt. Abilis-säätiö on kouluttanut poliitikkoja vammaiskysymyksissä ja tarjonnut vammaisille naisille lukutaito- ja yrittäjyyskoulutusta, Suomen Lähetysseuran opettajainkoulutuksen ansioista maaseudun syrjäkylille on perustettu satoja kuurojen lasten luokkia ja Kynnys ry:n kautta kuurosokeat ovat saaneet ammatillista koulutusta.

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan maailmassa elää noin miljardi vammaista ihmistä. Valtaosa heistä asuu kehitysmaissa. Yli puolella vammaisista ei ole varaa terveydenhoitoon. Vammaisten määrä kasvaa muun muassa sotien ja konfliktien, aliravitsemuksen, seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien puutteen ja tautiepidemioiden takia. Suomi tukee maailmanlaajuisesti vammaisten aseman ja ihmisoikeuksien parantumista YK:n vammaisten ihmisoikeuksien kumppanuusohjelman UNPRPD:n kautta.

Kuva: Outi Einola-Head, grafiikka: Juho Hiilivirta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liity Kehitylehden uutiskirjeen tilaajaksi ja saat uusimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje