Yhä useamman afrikkalaisen taskussa on älypuhelin ja siinä nettiyhteys. Puhelimella luetaan uutisia, haetaan työtä ja kommentoidaan politiikkaa.
Afrikassa on asukkaita 1,2 miljardia ja matkapuhelinliittymiäkin liki miljardi.
Monen taskussa kulkee kuitenkin useampi kuin yksi puhelin. Siksi ei tiedetä tarkkaan, kuinka suurella osalla mantereen asukkaista on oma puhelin.
Monissa Afrikan maissa jopa 90 prosenttia verkkoliikenteestä kulkee älypuhelinten välityksellä.
Se tiedetään, että yhä useamman afrikkalaisen taskussa on älypuhelin ja siinä nettiyhteys. Monissa Afrikan maissa jopa 90 prosenttia verkkoliikenteestä kulkee älypuhelinten välityksellä.
Verkottuneimpia maita ovat Nigeria, Kenia ja Etelä-Afrikka, jossa yli puolet asukkaista käyttää internetiä. Sosiaalista mediaa käyttää lähes joka neljäs eteläafrikkalainen.
Eritreassa sitä vastoin verkkoyhteys on vain alle prosentilla väestöstä. Myös sosiaalisen median käyttö on yhtä olematonta kuin Pohjois-Koreassa. Molemmat valtiot valvovat ankarasti kaikenlaista mediaa.
Edullisilla älypuhelimilla myös köyhimmät voivat hyödyntää nettiä. Parin vuoden takaisessa kyselytutkimuksessa ghanalaiset, ugandalaiset ja kenialaiset nuoret pitivät uutisia verkon tärkeimpänä antina.
”Kylässämme oli vain yksi televisio. Siksi piti mennä naapuriin, jotta sai tietää, mitä maassa tapahtuu. Puhelimella löytää uutisia missä ja milloin vain”, kertoi 19-vuotias kenialainen Aaron Digitals Lives -tutkimuksen haastattelijoille.
Datansiirto on kallista, mikä rajoittaa vähävaraisten nuorten internetin käyttöä. Siksi he hyödyntävät mielellään kahviloiden ilmaisia langattomia verkkoyhteyksiä.
TYÖTÄ JA POLITIIKKAA
Sosiaalisen median palveluista suosituin on yhteisöpalvelu Facebook. Pikaviestinpalvelu WhatsAppin ryhmissä jaetaan uutisia, ja osalle afrikkalaisnuorista videopalvelu YouTube on yhtä kuin internet.
Afrikassa sosiaalisen median kanavat ovat kansainvälisiä mutta sisältö usein kotimaista. Uutisten lisäksi kiinnostavat musiikki, videot ja pelit.
Köyhät kaupunkilaiset käyttävät puhelintaan myös työnhakuun. Työpaikoista vihjataan etenkin WhatsAppissa.
Rakennusmies voi pyytää työmaalla kaveria ottamaan kuvan, joka todistaa osaamisesta ja työhistoriasta.
Rakennusmies voi pyytää työmaalla kaveria ottamaan kuvan, joka todistaa osaamisesta ja työhistoriasta.
Omaa työkokemusta markkinoidaan esimerkiksi valokuvilla. Rakennusmies voi pyytää työmaalla kaveria ottamaan kuvan, joka todistaa osaamisesta ja työhistoriasta.
”Facebookissa kannattaa julkaista itsestään kuva työn touhussa, jotta mahdolliset työnantajat näkevät, mitä osaa”, kertoo ravintolan sisäänheittäjänä työskentelevä Geoffrey Digital Lives -kyselytutkimuksessa.
Mikroblogipalvelu Twitter on Afrikassa erityisen poliittinen.
Vuosi sitten tehdyssä tutkimuksessa joka kymmenes Afrikkaan paikkannetuista 1,6 miljardista tviitistä käsitteli politiikkaa tai politiikkoja. Yhdysvalloissa ja Britanniassa politiikka mainittiin vain muutamassa prosentissa viesteistä.
Sosiaalisen median voima huolestuttaa afrikkalaisia vallanpitäjiä. Esimerkiksi Gambiassa yhteys sosiaaliseen median katkaistiin viime joulukuussa ennen presidentinvaaleja.
TEKSTI PIA LAINE KUVA PANOS/SVEN TORFINN
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.