Sosiaalista mediaa kriittisin silmin tarkkaileva Jiang Chang auttaa kurkistamaan TikTokin syntysijoille Kiinaan. Onko maan tarkoin valvotulla somemaailmalla mitään yhteistä suomalaisten someilmiöiden kanssa?
Jiang Chang lupautuu viestinvaihtoon sosiaalisen median ilmiöistä mielellään.
”Mikään media ei ole ollut kulttuurisesti ja poliittisesti näin rikas koko ihmiskunnan historian aikana”, hän hehkuttaa.
41-vuotias Chang alkoi käyttää somea opiskeluaikoinaan vajaat 20 vuotta sitten, eikä kiinnostus ole laantunut. Nyt hän on kiinalaiseen internetkulttuuriin erikoistunut professori Shenzhenin yliopistossa sekä mielipidevaikuttaja Kiinan X:ää (entistä Twitteriä) muistuttavassa mikroblogissa Weibossa, jossa hänellä on 1,3 miljoonaa seuraajaa.
Kiinan valtion kehittelemä suuri palomuuri eristää maan nettikansalaiset valtaosasta ulkomaisia somepalveluita. Niinpä Chang käyttää arjessaan kiinalaisia somekanavia: pikaviestipalvelu WhatsAppia ja yhteisöpalvelu Facebookia muistuttavaa WeChatia, lyhytvideopalvelu TikTokin kiinalaisversiota Douyinia sekä Weiboa.
Ulkomaisia somekanavia hän käyttää kiertämällä palomuurin VPN-yhteydellä.
”Facebookin ja X:n avulla viestin ulkomaisille ystävilleni sekä osallistun keskusteluihin herkistä aiheista, joista ei voi kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa keskustella.”
Kiinalaisen someilmiön piirteitä ovat isänmaalliset ajatukset, söpöt eläimet, useimmiten varmistamaton terveystieto sekä eksoottiset elämäntyylit ja muoti.
Tällainen aihe oli esimerkiksi Kiinan ulkoministerin Qin Gangin katoaminen julkisuudesta ilman selityksiä viime kesänä. Asian puinti Kiinan somessa olisi Changin mukaan johtanut välittömään sensuuriin.
Kisuja ja korkeaa moraalia
Mistä tulee sometrendi Kiinan valtion tiukasti kontrolloimassa järjestelmässä?
Jiang Chang luettelee paikallisia someilmiön piirteitä: isänmaalliset ajatukset, suosittujen somevaikuttajien populistiset mielipiteet tai ihmissuhdeneuvot, söpöt eläimet, varsinkin kissat ja koirat, useimmiten varmistamaton terveystieto sekä eksoottiset elämäntyylit ja muoti.
Ne kuulostavat yllättävän tutuilta suomalaisen korvaan.
”Humaaneilla yhteisöillä on siis enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia”, Chang toteaa.
Kiinan somessa valta on valtiolla. Changin mukaan suosiota voi saavuttaa vain sivuuttamalla poliittisesti herkät aiheet täysin. Kiinalaiset myös odottavat julkisuuden henkilöiltä korkeaa moraalia.
”Jos elokuvatähti pettää puolisoaan, hän on ihmisille yhtä kuin kuollut.”
Changin mukaan moni kiinalaistähti pitääkin matalaa profiilia Kiinan somessa. Hänestä tämä antaa ruohonjuuritason somevaikuttajille enemmän tilaa läntiseen somemaailmaan verrattuna.
Addiktoiva jättiläinen
”Kiinassa syrjäseutujen köyhät maanviljelijät voivat Douyinin avulla myydä tuotteitaan ja toimia somevaikuttajina, ilman erityistaitoja tai korkeaa koulutusta.”
Viime aikoina somekanavista eniten on puhuttanut kiinalaisen ByteDancen vuonna 2016 perustama lyhytvideopalvelu TikTok. Sillä oli viime syksynä 1,5 miljoonaa suomalaiskäyttäjää, iso osa nuoria ja nuoria aikuisia.
Jiang Chang käyttää TikTokia ja Douyinia vain tutkimustarkoituksiin. Häntä häiritsee, miten ne muokkaavat nuorten mieliä ja oikeuttavat pinnallisen elämän. Kiinassa Douyin on myös valtion propagandatyökalu.
”Esimerkiksi Kiinassa syrjäseutujen köyhät maanviljelijät voivat Douyinin avulla myydä tuotteitaan ja toimia somevaikuttajina, ilman erityistaitoja tai korkeaa koulutusta.”
Vaikka Chang ei pidä TikTokista, hän uskoo sen valta-asemaan tulevaisuudessa: ihmisillä on taipumus koukuttua lyhyihin, yksinkertaisiin ja visuaalisiin sisältöihin, joihin voi yhdistää sosiaalisen elämän.
”TikTokin voisi syrjäyttää vain entistä upottavampi ja aistillisempi media, kuten virtuaalitodellisuuteen pohjaava somealusta tai alusta, joka yhdistelee videopelien elementtejä.”
Paikallista trendausta
Jiang Chang uskoo TikTokin voittokulkuun myös lännessä, koska ByteDance on taitava erottamaan TikTokin ja Douyanin toisistaan.
Vaikka TikTok on kiinalaislähtöinen, Chang ei usko aasialaisten sometrendien laajamittaiseen leviämiseen lännessä. Kielimuuri on korkea, ja moni kulttuurinen vivahde häviää kääntäessä.
Entä mitä hän ajattelee TikTokiin kohdistuneista tietoturvahuolista? Hänestä somekanavien tiedonkeruun tavat ja algoritmit ovat kuin mustia laatikoita, joihin ei ole luottamista.
”Jokaisen pitäisi miettiä tarkkaan, mitä verkossa jakaa, ja olla hyvin valppaana antaessaan mitään henkilökohtaisia tietoja somepalveluille.”
12.3.2024. Poistettu kuvatekstistä viittaus Helsingin yliopistoon.
Lue lisää: Afrobeats valtasi Helsingin yön
Lue lisää: ”Olen onnellinen mies”