Vain Laos pärjää Myanmaria huonommin Aasian koulutusvertailussa. Valtionkansleri Aung San Suu Kyin hallitus haluaa nyt uudistaa koulutusjärjestelmän. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on nykyaikaistaa opettajankoulutus. Thingangyunin opettajankoulutuslaitos valmistautuu muutoksiin Myanmarin suurimmassa kaupungissa Yangonissa.
KUVAT LIISA TAKALA TEKSTI MINTTU-MAARIA PARTANEN
Alle puolet myanmarilaisista lapsista päättää peruskoulunsa. Varhaiskasvatus vähentää koulupudokkuutta, mutta arviolta vain joka neljäs lapsi käy esikoulua. Yangonissa Thingangyunin opettajankoulutuslaitoksen esikoulussa oppilaat syövät omia eväitään opettajien avustuksella.
Valtaosa opettajaopiskelijoiden oppikirjoista ja -aineistosta on englanninkielistä. Jotta korkeakouluopinnot onnistuisivat, englannin kielen perusteet tulisi oppia hyvin jo peruskoulussa. Nyt ne jäävät puutteellisiksi. Alakoululaiset opettelevat englannin kielen lauserakenteita opettajansa johdolla.
Opettaja Ei Mon Kyaw on juuri päättänyt esikoululaisten oppitunnin. Hän opetti lapsille numeroita Jaakko kulta -laulun tahtiin. Arviolta vain joka neljäs myanmarilaislapsi osallistuu varhaiskasvatukseen, vaikka se luo pohjan tulevalle koulutielle.
Aiemmin kouluopetus perustui opettajan sanojen toistamiseen. Nyt etenkin esikouluopetuksessa hyödynnetään myös leikkiä, lauluja, leluja ja askartelua.
Kyi Kyi Wai opettaa tulevia opettajia Thingangyunin opettajankoulutuslaitoksessa. Hänen mukaansa osa opiskelijoita tulee kouluun omasta halusta, osa vanhempiensa käskystä. ”Nuoret asuvat ensimmäistä kertaa poissa kotoaan. Muutokseen sopeutuminen kestää noin kuukauden. Ensimmäisen lukukauden aikana opiskelijat kasvavat tulevaan opetustehtäväänsä ja innostuvat siitä.”
Opiskelijat tulevat opettajankoulutuslaitokseen 16–17-vuotiaina suoraan peruskoulusta. Koulutus kestää kaksi vuotta, tulevaisuudessa neljä vuotta. Neljä viidestä opettajaopiskelijasta on naisia, Thingangyunissa kolme neljästä. Myanmarin hallituksen tavoite on, että puolet opettajaopiskelijoista on miehiä.
Kyal Sin Tun, 17, viikkaa kauluspaitaa asuntolahuoneessaan, jonka hän jakaa kahden muun opiskelijan kanssa. ”Haluan englannin kielen opettajaksi yläkouluun. Kiinnostuin englannista, kun isosiskoni soittivat minulle englanninkielistä musiikkia ja näyttivät elokuvia. Ennen koulutusta en tiennyt, millaista opettajan työ on. Nyt odotan innolla lasten opettamista. Se on kunnioitettava ammatti.”
Opettajaopiskelijoiden päivä alkaa herätyksellä aamuviideltä. Ensimmäisinä oppitunteina ovat liikunta ja taideaineet. Puoli kymmenestä neljään opiskellaan akateemisia aineita, kuten luonnontieteitä ja pedagogiikkaa. Opiskelu jatkuu iltayhdeksään, jonka jälkeen on tunti vapaa-aikaa ennen nukkumaanmenoa. Opetus perustuu teorian ulkoa opetteluun, eikä käytännön opetustilanteita harjoitella kovin usien. Osa oppikirjoista on 1990-luvulta, ja tietotekniikkaa hyödynnetään opetuksessa vain vähän. Opettajankoulutuksen opetussuunnitelman ja oppiaineiston on tarkoitus uudistua lähivuosina. Suomi tukee koulutuksen ja opetuksen uudistamista.