Uganda: Savolaiset vievät mobiilitelevisiota Afrikan markkinoille

Suomalainen ohjelmointialan yritys Neonella toteutti mobiilitelevision NTV Ugandalle, maan suurimmalle kaupalliselle televisiokanavalle. Seuraavaksi vuorossa on muu Afrikka.

Ugandalainen Catherine Nampeera, 24, istuu auton etupenkillä ja räplää älypuhelintaan lähes herkeämättä. Hän työskentelee assistenttina media-alan yrityksessä. Puhelimen näytöllä vuorottelevat sähköpostit, sosiaalisen median sovellukset ja pelit.

Vain televisio loistaa poissaolollaan.

”Yleensä katselen televisiota kotona tai baarissa. Seuraan erityisesti uutisia, jotta pysyisin kärryillä maailman menosta, ja tietenkin draamoja viihteen vuoksi.”

Ugandalaiset tapaavat katsoa televisiota yhdessä, mutta perinne on muuttumassa.

Viime syksynä suurin kaupallinen televisiokanava NTV Uganda lanseerasi NTV Mobin, maan ensimmäisen mobiilitelevision älypuhelimille. NTV Mobin ohjelmiston toteutti suomalainen Neonella-yritys. Ugandalaisia on karkeasti 38 miljoonaa, ja NTV Uganda haluaa saada ohjelmansa ja mainoksensa suoraan Nampeeran tapaisten, keskiluokkaisten nuorten aikuisten kämmenelle.

”Siitä sovelluksesta en ole vielä kuullutkaan. Voin kyllä kokeilla sitä”, Nampeera sanoo.

Tarjolla kasvua

Start up -yritys Neonella sijaitsee Kuortissa Etelä-Savossa ja työllistää 18 ihmistä. Alun perin sen oli määrä hakea kasvua Suomessa, mutta markkinat pursusivat jo teknisiä innovaatioita.

Toimitusjohtaja Jussi Myllylä päätti kääntää katseensa sinne, missä olisi tilaa ja kasvua.

Hän näki mahdollisuuden kursailemattomaan kasvuun ensin Ugandassa ja sitten koko Saharan eteläpuolisen Afrikan markkinoilla. Ensimmäisen kuukauden aikana noin 20 000 ugandalaista latasi NTV Mobin, ja sen jälkeen lataukset ovat kasvaneet noin 10 000:llä kuukaudessa.

Projektijohtaja David Sembatya ja verkkohallintojohtaja Michael Muganwa NTV Ugandasta odottavat mobiilisovellukselle miljoonaa latausta ensimmäisen vuoden aikana.
Projektijohtaja David Sembatya ja verkkohallintojohtaja Michael Muganwa NTV Ugandasta odottavat mobiilisovellukselle miljoonaa latausta ensimmäisen vuoden aikana.

Menestys on jo poikinut pilottiprojekteja Keniaan, Tansaniaan, Sambiaan ja Nigeriaan.

Myllylän mielestä suomalaiset pelkäävät Afrikkaa turhaan uutiskuvien vuoksi ja pitävät riskinä sitä, että afrikkalaisen hintatason vuoksi tuotteesta ei voi laskuttaa samoin kuin Suomessa.

”Afrikkalaisia on vastaavasti monta kertaa enemmän kuin suomalaisia. Se, mikä Suomessa on jo vakiintunutta, on Afrikassa vasta kunnolla tulossa, joten markkinoilla on tilaa.”

Vaikka Afrikan talous kasvaa keskimäärin kuuden prosentin vuosivauhtia, Koneen, Metson ja Wärtsilän tapaisia pörssijättejä lukuun ottamatta halukkuus markkinoille on laiskahkoa. Kasvua on haettu lähempää, Venäjän markkinoilta. Sinne Myllylä ei halunnut.

”Nyt kun Venäjän markkinat ovat tyrehtyneet, kukaan ei investoi. Kun Ukrainan sota alkoi, luottamus oli mennyttä ja valuuttariskikin noussut älyttömäksi.”

Mobiili yleistyy

Vaurastuvissa maissa mobiiliteknologia imee pariinsa nuoria sitä nopeammin, mitä enemmän edullisia älypuhelimia tulee markkinoille. Kiinteät laajakaistayhteydet ovat yhä kalliita, joten ihmiset käyttävät verkkoa juuri älypuhelimillaan.

Maailmanpankin mukaan joka viides afrikkalainen käytti internetiä puhelimellaan viime vuonna. Vain 0,4 prosenttia väestöstä maksoi kiinteästä internetyhteydestä.

Viime vuoden alussa Ugandassa oli reilut 26 miljoonaa matkapuhelinliittymää ja yli 12 miljoonaa yksittäistä käyttäjää, joista noin joka kahdeksas käytti nopeaa 3G- tai 4G-yhteyttä. Juuri näiden yhteyksien kasvu oli nopeinta, lähes 70 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, mikä kertoo myös älypuhelinten yleistymisestä.

”Afrikka on ohittanut Aasian liittymien kasvussa.”

”Afrikka on ohittanut Aasian liittymien kasvussa. Kymmenestä nopeimmin kasvavasta maasta seitsemän on Afrikasta. Uganda on kuudentena Guinean, Kongon demokraattisen tasavallan ja Etiopian jälkeen”, Maailmanpankin vanhempi neuvonantaja Jussi Lehmusvaara kertoo.

Moni Afrikan maa, kuten Uganda, on siirtymässä digitaalisiin televisiolähetyksiin. Investointi uuteen televisioon tai digiboksiin on kallis, kun taas matkapuhelin tarvitaan joka tapauksessa.

”Analoginen televisio on vaihtumassa suoraan nettitelevisioksi, joten aika on otollinen. TV-yhtiöillä taas on mahdollisuus päästä yhä suurempiin rahavirtoihin kiinni mobiilitelevision kautta”, Jussi Myllylä sanoo.

Korvaamaton apu

Neonella tekee yhteistyötä vientiin ja teknologiaan erikoistuneen yrityksen Somoconin kanssa. Yhteyshenkilönä ja markkinoijana Afrikassa toimii paikallisen toimintaympäristön hyvin tunteva Contador Harrison, joka on myös yksi Somoconin omistajista.

”Afrikassa pelataan suhteilla, ja ihmiset on tunnettava. Iso johtaja ei välttämättä puhu suoraan vaan laittaa assistenttinsa asialle. Paikallinen kontakti on siksi aivan välttämätön”, Jussi Myllylä sanoo.

Vaikka Afrikka on mahdollisuuksien manner, toimintakulttuurien ristiriitaan sisältyy riskejä, jotka yrityksen on hallittava. Somoconin Suomen toimitusjohtaja Juuso Vuorinen sanoo, ettei riitä, jos esimerkiksi alihankkijan kanssa jotakin sovitaan suullisesti. Toteutumista on valvottava.

”Asiat etenevät, jos paikalliset tietävät, että joku voi koputtaa heidän ovelleen.”

”Asiat etenevät, jos paikalliset tietävät, että joku voi koputtaa heidän ovelleen.”

Neonella on tarvinnut apua muun muassa viranomaisten kanssa.

”Varaosat saattavat hävitä. Kerran piti jättää kalliit serverit tulliin, koska lahjusvaatimukset olivat niin korkeat. Paikallinen yhteistyökumppanimme onnistui neuvottelemaan ne ulos, mutta sittemmin asentajamme on vienyt servereitä matkalaukuissaan”, Myllylä kertoo.

Neonella löysi Harrisonin yhteisen liiketuttavan kautta. Myllylän mielestä myös sosiaalisen median verkostoja kannattaa hyödyntää kontaktien hankkimisessa.

”Eniten yhteyksiä olemme saaneet LinkedInin kautta. Oikeita ihmisiä kannattaa mieluummin etsiä sieltä sen sijaan, että hukkuu massaan tuhannen yrityksen messuilla.”

Kun mobiilitelevisiota suunniteltiin, NTV Uganda kartoitti myös paikallista osaamista, mutta se ei ollut heidän mielestään riittävän varmalla tasolla.

NTV Ugandan tarvitsema teknologia löytyi valmiina Neonellalta ja Somocomilta.

”Suomalaista osaamista ja luotettavuutta arvostetaan, sillä hyvä koulutustasomme tunnetaan. Suomalaisuutta ei tosin itse voi bisneksessä korostaa, mutta eipä vastaan toisaalta ole tullut vielä ketään, joka sitä ei olisi tällä alalla tuntenut”, Vuorinen sanoo.

Suomella ei ole siirtomaahistoriaa, mikä voi auttaa neuvottelujen aloittamista tasavertaisina kumppaneina. Vuorisen mielestä suomalaisyritysten pitäisi erityisesti pk-sektorilla olla ylpeitä osaamisestaan, etsiä kumppanuuksia yhdessä ja avata toisilleen jo olemassa olevia kanavia.

”Liian moni näkee edelleen Afrikan pelottavana villinä läntenä ja tuijottaa Eurooppaan ja itään. Silloin Afrikan markkinoiden vapaan tilan huomaa vasta sitten, kun se on liian myöhäistä.”

Televisio käsilaukussa

Ugandalainen Catherine Nampeera on ladannut NTV Mobin puhelimeensa. Kuluu pari minuuttia ja kuva jumittuu, sillä internetyhteys on katkennut. Se ei ole tavatonta, sillä tietoverkkojen kehitys ja kapasiteetti eivät pysy kasvavan kysynnän mukana.

Vaikka testikerta päättyy pettymykseen, Nampeera on kiinnostunut.

”Kymmenen vuoden kuluttua katson luultavasti televisiota puhelimella. Kukapa nyt ei haluaisi katsoa suosikkiohjelmaansa milloin vain ja missä tahansa.”

TEKSTI JA KUVAT JUHO PAAVOLA

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja valokuvaaja.

Liity Kehitylehden uutiskirjeen tilaajaksi ja saat uusimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje