”Aikaisemmin meille oppilaille ei annettu mahdollisuutta olla luovia tai kekseliäitä, mutta nyt opimme opettajan lisäksi myös muilta, kuten ystäviltä, perheeltä ja ympäristöstämme”, kertoo tyytyväinen yhdeksäsluokkalainen Nepalista.
Aiemmin opetus Nepalin kouluissa perustui siihen, että opettaja opetti tiedon oppilaille suoraan oppikirjoista. Nyt tilanne on toinen: Suomen tuella 800 nepalilaista opettajaa sai vuosina 2013–2016 täydennyskoulutusta ja oppi uusia työtapoja, joilla he voivat tukea oppilaiden oppimista sekä kehittää näiden kykyä hakea ja soveltaa tietoa. Nepalin opettajankoulutus on nyt oppilaslähtöistä ja keskittyy oppimisen ongelmien tunnistamiseen. Suuri muutos on tapahtunut siinä, että opettajat jakavat kokemuksiaan keskenään ja oppivat toisiltaan.
Suomi on tukenut Nepalin koulutuksen kehittämistä myös muilla tavoilla. Esimerkiksi vuosina 2011–2012 Suomi tuki kahdeksasluokkalaisten kansallisten oppimistulosten arviointia, jota Nepalin opetusministeriö on jatkanut. Tällä hetkellä Suomi tukee Nepalia muun muassa opetussuunnitelman ja oppimateriaalien uudistamisessa 9.–10.-luokille.
Kuva: Erja-Outi Heino, grafiikka: Juho Hiilivirta