”Aiemmin kontit seisoivat Mombasan satamassa yli 11 päivää. Nyt tavarat saadaan liikkeelle melkein puolet nopeammin”, kertoo Samuel Helu sataman uudistamista tukevan Trademark East African eli TMEA:n Mombasan toimistosta. Parannus laskee kustannuksia ja palvelee koko Itä-Afrikkaa: monet sisämaan maista ovat riippuvaisia Kenian Mombasan ja Tansanian Dar es Salaamin satamista.
Itä-Afrikan maiden talous on kasvanut viime vuosina Eurooppaa nopeammin. TMEA on vauhdittanut tavaran liikkumista myös maiden välillä: rajoille on rakennettu yhden pysäkin raja-asemia, joilla muodollisuudet hoidetaan kerralla naapurimaiden yhteistyönä. Tämä helpottaa myös raja-alueilla asuvia pienyrittäjiä, jotka pääsevät aiempaa ketterämmin naapurimaan markkinoille. Lisäksi TMEA tukee kauppaa koskevan lainsäädännön, sähköisten järjestelmien ja yritysten kilpailukyvyn kehittämistä Itä-Afrikan yhteisön alueella. Suomi tukee TMEAn työtä kehitysyhteistyövaroin.
Alueen kehityksestä hyötyvät myös ulkomaiset yritykset. Esimerkiksi Mombasan ja Dar es Salaamin satamissa kontteja siirtävät suomalaiset nosturit.
Lue, miten kaupankäyntiä kehittyy Itä-Afrikassa
Kuva: Juho Paavola, grafiikka: Juho Hiilivirta