Tasainen kyyti, ilman ruuhkia. Tansanian suurimman kaupungin Dar es Salaamin uudet bussit kulkevat kuin metrot: omalla kaistallaan, aikataulussa ja ympäröivistä jonoista piittaamatta. Toukokuussa 2016 liikennöinnin aloittaneet 140 bussia palvelevat päivittäin noin 160 000:ta matkustajaa, kolmella keskeisellä reitillä. Perinteisiin daladala-busseihin verrattuna hyödyt ovat moninaiset: huomattavasti nopeammat, luotettavat ja turvalliset matkat sekä vähemmän päästöjä. Aluksi totuttua korkeammat lipunhinnat puhuttivat, mutta nekin on hyväksytty, kun matka joutuu.
Dar es Salaam on yksi maailman nopeimmin kasvavista kaupungeista. Yli viisimiljoonaisen väestön ennustetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Toimivalle joukkoliikenteelle on huutava tarve, sillä ruuhkat ovat lisääntyneet väestön myötä. Maailmanpankki ja Afrikan kehityspankki tukevat bussiverkon kehittämistä, niin että lähivuosina kaupunkilaisista jopa 70 prosentilla olisi mahdollisuus päästä bussilla keskustaan tunnissa. Samalla parannetaan muutakin liikenneturvallisuutta: bussiterminaaleja sekä suurten risteysten jalkakäytäviä ja ylikulkuja. Suomi tukee Maailmanpankin ja Afrikan kehityspankin työtä.
Kuva: Hendri Lombard / World Bank, grafiikka: Juho Hiilivirta