Teksti Jukka Aronen

Kiinalla on ennätyssuuret saatavat kehittyvistä maista

Kehittyvät maat ovat rakentaneet teitä, satamia ja energialaitoksia Kiinalta saadulla lainoilla. Velkaa on kertynyt jo yli tuhat miljardia euroa, arvioi yhdysvaltalainen AidData-tutkimuskeskus.

Vuonna 2013 Kiina päätti, että se alkaa rakentaa maailmaan lisää infrastruktuuria: satamia, pilvenpiirtäjiä, rautateitä, maantieverkostoa, siltoja, lentokenttiä, patoja, energialaitoksia ja rautatietunneleita.

Rakennushankkeet yhdistettiin Vyö ja tie -ohjelmaksi (Belt and Road Initiative, BRI), jonka nimissä on reilun kymmenen vuoden aikana jaettu tukea ja lainoja yli 150 maalle. BRI on myös auttanut kiinalaisia rakennusalan yrityksiä saamaan hankkeita ympäri maailman.

Kiinan tavoitteena ei ole ollut pelkästään uuden Silkkitien rakentaminen ja maailmankaupan vahvistaminen, vaan se on käyttänyt BRI:tä myös oman maineensa kohentamiseen ja lojaaliussiteiden luomiseen.

Yli tuhat miljardia lainoja

Kriitikot ovat syyttäneet Kiinaa muun muassa uuskolonialismista ja velka-ansan virittämisestä. Mutta ovatko puheet tahallisesta velka-ansasta perusteltuja?

Yhdysvaltalaisen William & Mary -yliopiston AidData-tutkimuskeskus kävi läpi lähes 21 000 BRI-hanketta ja tutki, miten paljon velkaa hankkeiden kautta on otettu.

AidDatan mukaan velkasumma on noussut ainakin 1 030 miljardiin euroon.

Noin 80 prosenttia Kiinan saatavista on rahoitusvaikeuksista kärsivissä kehittyvissä maissa. Yli puolet lainoista on edennyt takaisinmaksuvaiheeseen, ja osuuden arvoidaan nousevan 75 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä.

AidData arvioi, ettei Kiina nauti uudesta roolistaan maailman suurimpana velkojana. Se on jo joutunut myöntämään miljardien dollareiden edestä pelastuspaketteja pulaan joutuneille velallisilleen.

Velkojan rooli on myös omalta osaltaan heikentänyt Kiinan kansainvälistä mainetta. Vuonna 2019 enemmistö – 56 prosenttia – kehittyvien maiden ihmisistä suhtautui Kiinaan myönteisesti, mutta kahta vuotta myöhemmin vastaava osuus oli laskenut 40 prosenttiin.

Uudistuuko Vyö ja tie?

Uusi tilanne on saanut Kiinan pohtimaan kansainvälistä mainettaan, mutta toisaalta myös sitä, miten se pystyisi vähentämään lainojen takaisinmaksuun liittyviä riskejä.

Vuonna 2019 Kiina ilmoitti, että BRI ottaisi käyttöön joitakin länsimaisten rahoituslaitosten standardeja, kuten ympäristökysymysten, yhteiskunnallisen vaikutuksen ja hyvän hallinnon huomioimisen hankkeissa.

AidDatan mukaan vielä on epäselvää, miten paljon BRI tulee muuttumaan. Kiinalla on kuitenkin vahva tahto turvata globaalin kärkiohjelmansa tulevaisuus. Viime syksynä se ilmoitti korottavansa BRI:n pääomaa yli  sadalla miljardilla dollarilla.