Esa Salminen

Afrobeats valtasi Helsingin yön

DJ Lulu oli ensimmäinen afrikkalainen nainen, joka soitti afrikkalaista musiikkia Helsingin yössä. Hän on nähnyt, kuinka pääkaupungin yöelämä on moninaistunut vuosien saatossa.

Hiukset on laitettu, meikki ja vaatteet ovat viimeisen päälle. Musiikki vie mukanaan tanssilattialle. Valot värisevät, nuoret hymyilevät. Kun suosikkibiisi alkaa pauhata, ihmiset villiintyvät. Helsingissä on nykyään elävä afrikkalaisen musiikin yöelämä.

Vajaa vuosikymmen takaperin yksi tanssilattioiden vakiokasvoista oli ugandalaislähtöinen Lulu.

”Olen aina kuunnellut musiikkia ja rakastan tanssimista. Musiikki on minulle terapiaa.”

”Olen aina kuunnellut musiikkia ja rakastan tanssimista. Musiikki on minulle terapiaa, ja kun toiset menivät kuntosalille, minä lähdin tanssimaan.”

Lulu katseli dj-koppiin uteliaana ja mietti, miten dj:t onnistuivat hallitsemaan joukkoja niin hyvin. Eräänä iltana hän päätti ystävättärensä kanssa ryhtyä dj:ksi.

Hän pyysi useita dj:tä opettajiksi, ja lopulta hommaan suostui DJ Goodblood, joka soitti suositussa Afro Sundays -tapahtumassa silloisessa Mbarissa.

Ensimmäinen keikka jännitti, mutta se meni hyvin.

”Ja niin syntyi DJ Lulu.”

Lulu oli helsinkiläisen afrikkalaisen klubiskenen ensimmäinen naispuolinen dj. Hän sai omia klubikeikkoja, ja uutta dj:tä tultiin kuuntelemaan. Onnistuneet keikat poikivat lisäkeikkoja ja kutsuja soittamaan yksityisjuhlissa, häissä ja festivaaleilla.

Afrikkalaisen popin suosio kasvaa

DJ Lulu soittaa erityisesti afrobeats-musiikkia, mutta tapahtumasta riippuen muutakin musiikkia.

Tarkkaan ottaen afrobeats viittaa Nigerian moderniin popmusiikkiin, jonka maailmantähtiä ovat esimerkiksi Wizkid, Davido ja Burna Boy. Lulu soittaa myös muiden maiden hittityylejä, kuten amapianoa Etelä-Afrikasta, bongo flavaa Tansaniasta ja gengeä Keniasta.

”Mutta minä puhun kaikesta afrobeatsina.”

DJ Lulu makaa keltaisella mutkittelevalla penkillä ja nojaa käsiinsä ja hymyilee kameralle.
DJ Lulu soittaa erityisesti afrobeats-musiikkia, mutta tapahtumasta riippuen muutakin musiikkia. Kuva: Eeva Anundi

Afrikkalainen pop on ennenkuulumattoman suosittua maailmalla, ja myös Suomessa sen suosio on kasvanut viime vuosina.

”Afrobeats-artistit ovat tehneet yhteistyötä muiden musiikkigenrejen kanssa: latinojen, yhdysvaltalaisten ja dancehall-muusikoiden kanssa. He ovat tulleet sitä kautta tunnetuimmiksi myös muissa ympyröissä”, Lulu kertoo.

”Sosiaalinen mediakin vaikuttaa paljon. Kun joku laulu leviää Tiktokissa, ihmiset haluavat selvittää, mistä musiikista on kyse.”

Moninainen meininki

Suosio näkyy myös afroklubien asiakaskunnassa. Vielä kymmenisen vuotta sitten klubeilla kävi pääasiassa pari ryhmää: nuoret afrikkalaiset miehet ja naiset sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneet nuoret suomalaisnaiset, harvemmin suomalaiset miehet. Nyt edustettuina ovat Lulun mukaan laajasti eri sukupuolet, taustat ja kansalaisuudet.

”Tunnelma ja energia ovat mahtavia, kun ihmiset eri aloilta ja eri kulttuureista kohtaavat.”

”Ihmiset tulevat kokeilemaan uusia tanssiliikkeitä”, hän sanoo.

”Tunnelma ja energia ovat mahtavia, kun ihmiset eri aloilta ja eri kulttuureista kohtaavat.”

Hänestä Helsingin yöelämä on muutenkin positiivisella tavalla monikulttuurisempaa kuin ennen. Ei ole tiukkoja reggae- tai afrokuplia, vaan ihmiset tulevat kokeilemaan uteliaasti ja jäävät koukkuun.

Lulun mielestä tapahtumien järjestäjillä on ollut tässä suuri rooli. Esimerkiksi Helsinki Heatwave -tapahtuma toi heinäkuussa Helsinkiin suositun nigerialaisartistin Flavourin, ja moni paikalle saapunut utelias huomasi afrobeats-musiikin vetovoiman.

Naisten ei tulisi aliarvioida itseään

Lulu on iloinen, että uskaltautui opettelemaan dj:n ammatin. Hänestä ammattikunta on miehinen, koska miehistä ajatellaan, että heitä kiinnostavat naisia enemmän tekniset vempeleet. Naiset ovat kuitenkin yhä kiinnostuneempia dj-alasta.

”Jotkut naiset ovat ujoja ja ehkä aliarvioivat omia kykyjään oppia.”

Aiemmin oli vähänlaisesti esikuvia, ja jos naiset eivät nähneet, että nainenkin voi olla dj, he eivät ehkä uskaltaneet opetella. Miesten keskellä naisena pitää olla tiukkana, Lulu sanoo.

”Joskus kohtaa epäkunnioittavaa, sukupuoleen perustuvaa käytöstä.”

Häiriöksi ovat tyypillisesti juopuneet asiakkaat, jotka saattavat yrittää tunkea dj-koppiin tai lähestyä ikävällä tavalla, kun dj on oman settinsä jälkeen drinkillä baaritiskillä.

”Silloin pitää olla suoraselkäinen ja sanoa, että ’älä tee noin’. Ja klubeilla on portsarit ihan syystä, heitä voi pyytää poistamaan häiriköt.”

Sen ei kuitenkaan pitäisi estää naisia tavoittelemasta unelmiaan, hän sanoo.

”Jos unelmasi on olla dj, kannattaa opetella.”

Lue lisää: ”Olen onnellinen mies”

Lue lisää: Kakkua rintamalle, musiikkia maailmalle 

Liity Kehitylehden uutiskirjeen tilaajaksi ja saat uusimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje