Köyhyyspornon ja nolon markkinoinnin vuoden voittajat on kruunattu

Ruosteisen lämpöpatterin voittaja on valittu. Ivallisen Rusty Radiator -palkinnon pokkaa Comic Relief ja sen keulakuvana erittäin stereotyyppisessä videossa toimiva laulaja-lauluntekijä Ed Sheeran.

Rusty Radiator sai alkunsa vuonna 2013 norjalaisesta parodiavideosta ”Radi-Aid: Africa for Norway”, jossa irvailtiin stereotyyppisille apuvideoille kääntämällä tyypilliset roolit ylösalaisin: musiikkivideolla pyydetään Afrikasta apua raukoille, kylmässä kärvisteleville norjalaisille.

Vuoden 2017 voittaja on komiikan avulla lahjoituksia keräävä Comic Relief, jonka kampanjavideolla kerättiin rahaa brittien Nenäpäivään.

”Tämä video kertoo Ed Sheeranista”, tuomaristo toteaa. ”Tätä kirjaimellisesti on köyhyysturismi.” Video kuitenkin paranee loppua kohden. ”Mutta aikooko Ed tukea lasta koko loppuelämänsä? Onpa vastuutonta, ja kamalaa että videolla sellaista ihannoidaan”, tuomaristo toteaa.

https://youtu.be/oCJoptIuGlo

Pisteet kuitenkin Comic Reliefille hyvästä asenteesta. Sen johtaja Liz Warner myönsi, että järjestön luovuus on hukassa ja että alkuaikojen särmikkyys on löydettävä takaisin.

Oma inhokkini kolmen kärjestä on ehdottomasti Jemenin kriisillä mässäilevä tuotos.

”Ei mitään arvokkuutta kärisiville ihmisille”, kommentoi tuomaristo. ”He todella tuovat 1980-luvun takaisin tällä videollaan.”

Mutta kisan järjestäjä norjalainen opiskelijajärjestö Norwegian Students’ and Academics’ International Assistance Fund antaa palkinnot myös oikeasti hyville videoille. War Child Holland -järjestön Batman sai sen, ja syystä. En viitsi pilata videon ideaa. Mutta se antaa hyvät, inhimilliset kasvot humanitääriselle kriisille. Sitä paitsi Queen niin sopii mustaan joulukuuhun. Onnea voittajille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.