Mielikuvamme Afrikasta, maailmasta ja Suomesta vaativat päivitystä

Osallistuin 1. kesäkuuta muutaman suomalaisjärjestön yhteisen Kymppi-hankkeen verkkokeskusteluun siitä, miten yritykset voivat päivittää Afrikka-kuvaa – sekä omaansa että muiden.

Lähinnä puhuimme Hodan Mohamedin ja Satu Mehtälän kanssa sellaisista yrityksistä, jotka joko tuovat Afrikan maista jotain (vaikka kahvia) tai haluavat myydä mantereelle osaamistaan tai tuotteitaan.

Mutta oikeastaan minusta Afrikka-kuvaa voisi päivittää myös sellaisissa yrityksissä, jotka eivät ole missään tekemisissä Afrikan maiden kanssa.

Koska puhuessa vähän jännitti ja sekä netti että pääkupoli pätkivät, viesti saattoi vähän kadota bittien sekaan.

* * *

Ajattelen diversiteettiä eli monimuotoisuutta niin yritysten työntekijöissä kuin asiakaskunnassa. Haastattelin joku aika takaperin Googlen Yacine Sambia, jonka mukaan teknologiajätillä on hyvin tietoinen päämäärä sille, että heidän tuotteensa on tarkoitettu kaikille, joten myös työntekijöissä tulee olla kaikenlaisia ihmisiä. Jos niin ei tehtäisi, voitaisiin paitsi toimia arvojen vastaisesti, myös menettää rahaa.

Suomalaisessa mediassa on alettu pikku hiljaa puhua siitä, että journalistit ovat paljon yksituumaisempi ja valkoisempi joukko kuin suomalaiset ovat – ja tällä voidaan menettää yleisöjä. Sama pätee epäilemättä moniin muihin toimialoihin.

Ehkä yksi syy tämän takana ovat vanhentuneet mielikuvamme maailmasta, Afrikka mukaan lukien, ja siitä kumpuavat tiedostetut tai tiedostamattomat ennakkoluulot. Välillä silkka rasismikin.

Ei ymmärretä ottaa monimuotoisuutta huomioon kun toimitaan autopilotilla.

* * *

Yksi puoli monimuotoisuuden lisäämisessä on mielikuvien päivitys: mitä ajattelemme toisista maista, kulttuureista ja mantereista? Estääkö jokin pinttynyt stereotypia meitä näkemästä joitain mahdollisuuksia?

Jos ja kun työperäistä maahanmuuttoa aletaan kasvattaa, uskallammeko olla siinä modernisti mukana vai palkkaammeko vain itsemme näköisiä ihmisiä?

Afrikka-kuvan ja maailmankuvan lisäksi päivitystä voi vaatia Suomi-kuva. Maamme on jo monikulttuurinen ja monimuotoinen, ja on tietenkin aina ollutkin, ja toivottavasti suunta on yhä moninaisempaa meininkiä kohti. Monella alalla on silti edelleen vaikeaa päästä töihin, jos nimi tai ihonväri ei vastaa jotain odotusta.

Moderniin, kansainväliseen Suomeen tällainen ei kuulu. Ne yritykset, jotka ymmärtävät tietoisesti muuttaa kuvaansa Suomesta ja maailmasta, ovat paitsi eettisesti oikealla asialla, luultavimmin myös voittajien puolella.

Kuva: Mostphotos.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *