Uudessa opetussuunnitelmassa lukiolaisista halutaan tehdä hyviä ja sivistyneitä maailmankansalaisia. Uudistus astuu voimaan 2021.
Koulun tulee jatkossa muun muassa antaa paremmat valmiudet elää globaalissa maailmassa. Kouluilla ja opettajilla on laajat mahdollisuudet soveltaa opetussuunnitelman antamia yleisiä linjoja. Nyt on siis hyvä aika ottaa haltuun kaksi uutta opasta.
Sopivasti nimittäin kaksi suomalaista kansalaisjärjestöä on julkaissut opettajien oppaita globaaleista kysymyksistä – sekä yläkouluun että toiselle asteelle.
Interpedia julkaisi äskettäin Kenen äänellä? -oppimateriaalin, jonka avulla voi käsitellä lasten ja nuorten kuvien ja tarinoiden käyttöä mediassa. Mukana on yksityisyyden suojaa ja kuvien merkitystä käsittelevä oppimateriaali sekä video, jossa kerrotaan lapsityöläisten oikeuksien parantamisesta.
Video kannattaa katsoa kännykän sijaan tietokoneelta ja koko ruudun kokoisena, sillä tekstitykset ovat etenkin tällaisille varttuneille ja väsyneille silmille kovin pikkuruiset.
* * *
Taksvärkki taas julkaisi syksyllä Maailman äänet -oppaan, joka on suunnattu erityisesti yläkoulun opettajille. Tämän avulla oppilaat ovat siis vähän valmiimpia, kun globaalisti valveutuneempi lukio alkaa.
Taksvärkin opas pureutuu mediakasvatukseen ja ennakkoluuloihin. Sen harjoituksilla käsitellään omaa ja Suomen paikkaa maailmassa, ja opitaan suhtautumaan kriittisesti mediaan.
Sain itsekin olla pienellä panoksella mukana Taksvärkin oppaan tekemisessä. Kirjoitin siitä, kuinka suomalainen ja irakilainen toimittaja voivat saada yhdessä hyviä juttuja aikaan, ja yhdessä Maailma.netin Teija Laakson kanssa koetamme puhkoa ajatusta siitä, että maailmasta aina kirjoitettaisiin vain negatiivisia uutisia.
Nämä oppaat ovat tietenkin vain osa järjestöjen tekemästä globaalikasvatustyöstä. Jos itse olisin opettaja tai teinien vanhempi, ottaisin varmasti nämä haltuun. Lisää luettavaa löytyy osoitteesta www.globaalikasvatus.fi