Koulukirjat pönkittävät sukupuolirooleja

Oletteko välillä löytäneet vanhoja koulukirjoja ja naureskelleet niiden vanhanaikaiselle ja takapajuiselle meiningille? Sukupuoliroolit ovat ummehtuneita, näkemykset toisista maista ja kulttuureista kauhistuttavan stereotyyppisiä.

Ajatushautomo Center for Global Develoment käytti koronaa hyväkseen ja tutki äskettäin, millainen maailmankuva löytyy englanninkielisten maiden koulukirjoista nykyään. Niitä pääsi tutkimaan, sillä niin suuri osa oppimateriaalista siirrettiin verkkoon.

Vastaus oli surullinen: etenkin matalan tulotason maissa ja keskituloisissa maissa kirjat olivat yllättävän seksistisiä.

Vähänlaisesti naisia, hekin kotitöissä

Keskimäärin naisia ja tyttöjä kirjoissa oli vähänlaisesti. Englanninkielen sukupuolittuneita she ja her -pronomineja oli noin 30 prosenttia sukupuolipronomineista.

Silloin kuin tyttöjä ja naisia oli kirjoissa, ne yhdistyivät termeihin kuten ”häät”, ”koti” ja ”kaunis” – ja miehiset pronominit taas ”johtajaan”, auktoriteettiin” ja ”uraan.”

Naisille on siis jo koulukirjoissa varattu passiivinen kotirooli.

Ammattiryhmittäin naiset ovat kirjoissa esimerkiksi kodinhoitajia, kirjastonhoitajia ja kuvittajia, miehet eri alojen tutkijoita.

Esikuvilla on väliä

CGD:n analyysin mukaan naisten heikko asema yhteiskunnassa korreloi sen kanssa, miten tunkkaisesti naisista koulukirjoissa kerrottiin. Vähiten naiset pääsivät esiin Afganistanissa, Pakistanissa, Sri Lankassa ja Etelä-Sudanissa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että ehkä koulukirjat kertovat vain ympäröivästä todellisuudesta. Jos naisia on enemmän kotona, kirjojen tekijät kuvaavat heidät niin. Mutta CGD kysyy, voisiko asia olla myös toisin päin. Ehkä tytöt jäävät kotiin eivätkä pyri tutkijoiksi, koska esikuvia ei ole, ja jo koulukirjoissa sanotaan, että tiedemiehet ovat nimenomaan miehiä.

Köyhissä maissa koulukirjoja tuetaan usein kehitysyhteistyöllä. CGD:n mukaan tuetuissa kirjoissa asenteet ovat pikkuisen parempia, mutta miehiä ja poikia näytetään niissäkin selkeästi enemmän kuin naisia ja tyttöjä.

Tyttöjen ja naisten aseman parantaminen on tärkeää kehityspolitiikassa. Stereotypioiden vähentäminen koulukirjoissa olisi edullinen askel. Esikuvilla on väliä, ja olisi hyvä innostaa kaikkien sukupuolten edustajia tutkijoiksi ja johtajiksi.

Kuva luotu Midjourney-tekoälyllä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *